Μισθώνεται 700.000 δολ. την εβδομάδα,έχει κάθε πολuτέλεια: Βpαβεία και διεθνείς διακρίσεις για τη θρυλική θαλαμηγό του Ωνάση


Μισθώνεται 700.000 δολ. την εβδομάδα,έχει κάθε πολυτέλεια: Βραβεία και διεθνείς διακρίσεις για τη θρυλική θαλαμηγό του Ωνάση


Διαφ.



Το 45ο μεγαλύτερο γιοτ του κόσμου που βιώνει μια δεύτερη εποχή δόξας και πέρασε στα χέρια του Αριστοτέλη Ωνάση.

Χριστίνα Ω. Είναι ένα πλοίο-μνημείο. Μετράει 79 χρόνια ζωής και έχει πάμπολλες ιστορίες να διηγηθεί. Τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’40 συμμετείχε στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ως φρεγάτα του πολεμικού ναυτικού του Καναδά. Το 1950, πριν καν το πλοίο συμπληρώσει 10 χρόνια στη θάλασσα, ναυπηγήθηκε το 1943, άλλαξε σκοπό. Με 35.000 δολάρια, πέρασε στα χέρια του Αριστοτέλη Ωνάση. Λέγεται πως ξοδεύτηκαν περισσότερα από 3,5 εκατ. δολάρια για να την ανακατασκευή του, ένα υπέρογκο ποσό για την εποχή εκείνη.

Χριστίνα Ω. Η ξενάγηση στο γιοτ

Από την ακμή πέρασε στην παρακμή και εδώ και δυο δεκαετίες ανήκει σε ιδιώτες. Συναντήσαμε το ναυπηγό – μηχανολόγο Κώστα Καράμπελα στο ναυπηγείο του Περάματος. Τα έργα συντήρησης που κράτησαν το πλοίο για λίγες ημέρες στα ελληνικά νερά πριν αποπλεύσει για ένα ακόμη ταξίδι, μάς έδωσαν τη δυνατότητα να επισκεφθούμε τη θρυλική θαλαμηγό.

Το 1975 και μετά το θάνατο του έλληνα μεγιστάνα, η κόρη του Ωνάση, Χριστίνα, παραχώρησε την πολυτελή θαλαμηγό στο ελληνικό κράτος με σκοπό να χρησιμοποιείται από τον εκάστοτε Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Μετονομάστηκε σε «Αργώ». Μετά από δύο δεκαετίας και μικρή χρήση, το Δημόσιο, μαζί με το Πολεμικό Ναυτικό που είχε αναλάβει τη συντήρησή του, έκριναν πως ήταν ασύμφορη η κτήση της «Χριστίνας Ω». «Το πλοίο βγήκε σε πλειστηριασμό», θυμάται ο κύριος Καράμπελας.

Χριστίνα Ω: Το δύσκολο εγχείρημα για την ανακατασκευή του πλοίου

«Αγοράστηκε από έναν Έλληνα. Δεν βρήκε όμως λύση αξιοποίησής του, ήταν σε κακή κατάσταση. Το πούλησε ξανά. Στη νέα ιδιοκτήτρια εταιρεία συμμετείχαν κατά 50% ο έλληνας επιχειρηματίας Τζον-Πολ Παπανικολάου και ένας ιρλανδός δικηγόρος από το Δουβλίνο». Ο Παπανικολάου διατηρούσε σχέσεις με την οικογένεια Ωνάση. Όλα έδειχναν πως το ιστορικό πλοίο θα είχε μια νέα ζωή. Οι νέοι ιδιοκτήτες ανέθεσαν στον κύριο Καράμπελα να μετατρέψει το βουλιαγμένο κουφάρι, στην «Χριστίνα» που γνώριζε όλος ο κόσμος.

«Αντίκρισα μια κατάσταση θλίψης. Όλο το μηχανοστάσιο καθισμένο κάτω στον πυθμένα, γεμάτο νερά. Απογοητευτική εικόνα». Η αποστολή ήταν εξαιρετικά δύσκολη. Από τη Σαλαμίνα, στόχος ήταν να βγει και πάλι στις θάλασσες της γης. Βρισκόμαστε στο 1998. «Χρειάστηκαν πολλές μελέτες και σχέδια. Τους πρότεινα να γίνει ένα επιβατικό πλοίο, με κανόνες ασφαλείας που έχουν τα κρουαζιερόπλοια, αλλά να φαίνεται γιοτ. Και φυσικά να θυμίζει αυτό που ήταν επί των ημερών Ωνάση», αναφέρει o κύριος Καράμπελας. Ακολούθησε μια δύσκολη έρευνα αγοράς αλλά και μια απαιτητική επιχείρηση.

«Χρειάζονταν να βρεθούν ναυπηγία που θα προσέφεραν δυνατότητα δεξαμενισμού σε μεγάλους χρόνους κάτι που δε γινόταν στην ελληνική πραγματικότητα. Το πλοίο ρυμουλκήθηκε στη Ριέκα, στην Κροατία, τον Ιανουάριο του 2000. Σηκώσαμε μανίκια και το παραδώσαμε τον Ιούλιο του 2001. Έκτοτε, η θρυλική “Χριστίνα” βιώνει μια δεύτερη εποχή δόξας», λέει ο πολύπειρος ναυπηγός-μηχανολόγος. Ο κύριος Καράμπελας έχει βγάλει εις πέρας, με απόλυτη επιτυχία, εκατοντάδες έργα. Νιώθω πως για το συγκεκριμένο μιλάει με τη μεγαλύτερη αγάπη και ενθουσιασμό που μπορεί να δείξει. Αν και έχουν περάσει δύο δεκαετίες από τότε, όταν διηγείται εκείνη την περίοδο, είναι σα να το ζει ξανά. Καμαρώνει που έγινε και εκείνος μέρος της συγκεκριμένης ιστορίας.

«Το 2010, ο Τζον-Πολ Παπανικολάου έφυγε από τη ζωή. Ο έλληνας επιχειρηματίας γνώρισε το πρόβλημα υγείας του και ένα χρόνο πριν, είχε φροντίσει να πουλήσει το μερίδιο στο συνέταιρό του, στην κατοχή του οποίου βρίσκεται το πλοίο μέχρι σήμερα», μάς εξηγεί.

Ό,τι υπάρχει πάνω στη «Χριστίνα Ω» είναι από την πρώτη κατασκευή; «Δεν έχει όλα τα αντικείμενα που είχε επιλέξει ο Ωνάσης, έχει ένα μέρος, αλλά νομίζω τα πιο αξιόλογα», απαντά ο κύριος Καράμπελας. «Χρησιμοποίησαμε όσα ήταν σε καλή κατάσταση ενώ κάποια άλλα αυθεντικά κομμάτια αγοράστηκαν από δημοπρασίες», προσθέτει.

Χριστίνα Ω: Το πλοίο με τις διακρίσεις και τις πρωτοπόρες ιδέες του Ωνάση

Μέχρι και σήμερα, η θαλαμηγός «Χριστίνα Ω» βρίσκεται μέσα στην 50άδα των μεγαλύτερων σκαφών παγκοσμίως. Αν ένα πλοίο -99 μέτρων- που φτιάχτηκε το 1943, κατέχει το 2022 την 45η θέση, μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε τις διακρίσεις σε πολλαπλά επίπεδα που είχε τις προηγούμενες δεκαετίες. Ιδιαίτερης τεχνολογίας είναι η πισίνα του πλοίου στο κατάστρωμα καθώς αποτέλεσε μια από τις πρωτοπόρες ιδέες που εφάρμοσε ο Ωνάσης στη θαλαμηγό του.

Μια πλατφόρμα, από ψηφιδωτά που απεικόνιζαν τον μινωικό ταύρο, που το πρωί βυθιζόταν 2,5 μέτρα και το βράδυ αναδυόταν πάλι και γίνονταν ένα με το υπόλοιπο δάπεδο. Μια πίστα χορού.

Ένα περιστατικό που έχει κάνει εντύπωση στον έλληνα ναυπηγό, έχει διαδραματιστεί πολλά χιλιόμετρα μακριά από το πλοίο. «Την περίοδο που έφτιαχνα το πλοίο, αρχές 2001, πήγα για λογαριασμό μιας άλλης εταιρίας στην Αντοφαγάστα, στη Χιλή. Επιστρέφοντας στο αεροδρόμιο για να πετάξω προς Ελλάδα, παίρνω ένα ταξί. Στη διάρκεια της διαδρομής, ο ταξιτζής με ρώτησε από πού είμαι. Του απάντησα από τον Πειραιά. Τινάχτηκε λες και τον χτύπησε ρεύμα. “Πειραιά έχω κάνει χρόνια”, μου είπε. “Πώς”, τον ρώτησα. Και μου απαντά: “Ήμουν στο Χριστίνα Ωνάση”. Του λέω “να σου πω τώρα κι εγώ κάτι; Αυτή τη στιγμή ξαναφτιάχνω το πλοίο”. Σταματάει στην άκρη του δρόμου και βάζει τα κλάματα». Ο Χιλιανός πριν αγοράσει ταξί στη χώρα του ήταν καμαρότος στη θαλαμηγό του έλληνα μεγιστάνα. Άρεσε στον Αριστοτέλη Ωνάση και όπως είπε στον Κώστα Καράμπελα, τον ανέβασε σε ναύτη.

Το εσωτερικό της θαλαμηγού

Οι ιστορίες είναι πολλές και ενδιαφέρουσες, αλλά ήρθε η ώρα να περάσουμε στο εσωτερικό της θαλαμηγού…

Το σαλόνι «Μαρία Κάλλας» είναι αφιερωμένο στην ελληνίδα υψίφωνο της όπερας. Όλα τα αντικείμενα που διακοσμούν και κοσμούν το χώρο είναι αυθεντικά. Από το πιάνο της και το χρυσό δίσκο, μέχρι δώρα που είχε δεχτεί ή πορτραίτα και πίνακες της παγκόσμιας ντίβας της όπερας.

Το μπαρ «Άρης». Ένα μέρος που αγαπούσε ιδιαίτερα να βρίσκεται ο Αριστοτέλης Ωνάσης με τους καλεσμένους του. Είναι ένα από τα λίγα σημεία του πλοίου που έχει καταφέρει να κρατήσει το στυλ της αρχικής δημιουργίας του. Επικρατεί το στοιχείο της φάλαινας και σήμερα, είναι ακριβώς όπως ήταν τότε. «Θεωρώ πως είναι το καλύτερο και σημαντικότερο έργο του πλοίου», μας λέει ο κύριος Καράμπελας.

Στα δόντια της φάλαινας που υπάρχουν περιμετρικά του μπαρ είναι χαραγμένες οι περιπέτειες του Οδυσσέα.

Το δε δέρμα στα καθίσματα είναι από όρχεις φάλαινας. Ιστορική έχει μείνει η ατάκα του Ωνάση στη Γκρέτα Γκάρμπο. «Κυρία μου», της είχε πει, «πρέπει να αισθάνεστε πολύ ωραία γιατί κάθεστε στον μεγαλύτερο όρχι του κόσμου».

Το πλοίο διαθέτει 18 καμπίνες, τα όνομά τους εμπνευσμένα από τα ελληνικά νησιά, και μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι 36 επιβάτες, ενώ το πλήρωμα της «Χριστίνας Ω» αριθμεί 42 άτομα. Οι καλεσμένοι στις δεξιώσεις μπορούν να φτάσουν τους 156.

Στις μέρες μας, το πλοίο κινείται μεταξύ Μεσογείου και Καραϊβικής. «Το μέγεθος των προσωπικοτήτων που εξυπηρετεί ακόμη και σήμερα είναι μεγάλο», μάς λέει ο κύριος Καράμπελας.

Τζον Κένεντι, Ουίνστον Τσόρτσιλ. Πολιτικοί, πρίγκιπες και βασιλιάδες. Μέριλιν Μονρόε, Λιζ Τέιλορ, Γκρέτα Γγκάρμπο. Φρανκ Σινάτρα, Ρίτσαρντ Μπάρντον. Εκατοντάδες εκλεκτοί καλεσμένοι. Από τη «Χριστίνα Ω» έχουν περάσει σημαντικές προσωπικότητες της εποχής και της ζωής του Αριστοτέλη Ωνάση, πέραν της Μαρίας Κάλλας και της Τζάκι Κένεντι. Λαμπερές βραδιές στο κατάστρωμα, ατελείωτες συζητήσεις στο μπαρ «Άρης». Η θαλαμηγός είναι ένα κομμάτι της παγκόσμιας ιστορίας. Από την επίσκεψή μας στο θρυλικό πλοίο θα μείνουν αρκετές εικόνες και πολλά απ’ όσα μας διηγήθηκε ο Κώστας Καράμπελας. Κατεβήκαμε με μία απορία, όμως…

Πώς κατάφερε το κράτος να μην αξιοποιήσει ένα τέτοιο στολίδι;

Διαβάστε επίσης: