Ο εφιάλτης της βενζίνης συνεχίζει να απασχολεί τους καταναλωτές, με την JP Morgan να βλέπει την τιμή να αυξάνεται μέχρι και στα 190 δολάρια το βαρέλι για το αργό πετρέλαιο, συνδεδεμένο με τη μείωση της παραγωγής του κατά 3 εκατομμύρια βαρέλια από τη Ρωσία.
Οι καταστροφικές συνέπειες σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα είναι προφανείς, αλλά μπορούν να γίνουν πιο εύκολα αντιληπτές αν γίνει μια απόπειρα ποσοτικοποίησης: ασφαλής δείκτης η τιμή της αμόλυβδης.
Πετρέλαιο στα 190 δολάρια το βαρέλι σημαίνει ότι η διυλιστηριακή τιμή του πετρελαίου θα γίνει τουλάχιστον 60% ακριβότερη σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα. Αν συνυπολογιστούν και όλοι οι υπόλοιποι παράγοντες που διαμορφώνουν την τιμή της βενζίνης (φόροι και τέλη, περιθώρια κέρδους εταιριών εμπορίας κλπ), τότε προκύπτει ότι θα φτάσουμε να πληρώνουμε ένα λίτρο βενζίνης προς 3,2 ευρώ το λίτρο.
Όσο για το πετρέλαιο θέρμανσης, θα φτάσει να πωλείται προς πάνω από 2,8 ευρώ το λίτρο, καθιστώντας ουσιαστικά απαγορευτική οποιαδήποτε δυνατότητα θέρμανσης.
Αυτονόητη η επίπτωση και στην τιμή του φυσικού αερίου η οποία, εκτός από τα δεδομένα του χρηματιστηρίου, διαμορφώνεται και με βάση την τιμή του πετρελαίου, αυτονόητη και η εκτόξευση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας η οποία για να συγκρατηθεί θα πρέπει να τιναχθεί ο κρατικός προϋπολογισμός στον αέρα.
Είναι, λοιπόν, προφανές από όσα αναφέρθηκαν ότι το σενάριο που επεξεργάστηκε η JP Morgan είναι ένα σενάριο ύφεσης για όλη την Ευρώπη και φυσικά και για την Ελλάδα.
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Φυσικά, πρόκειτια για ένα ακραίο σενάριο το οποίο ακόμη και αν επιβεβαιωθεί, θα πρέπει να φανεί ποια θα είναι διάρκεια του φαινομένου προκειμένου να γίνει και η αποτύπωση των συνεπειών.
Ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα, πάντως, το φετινό φθινόπωρο αλλά και ο χειμώνας προδιαγράφονται ως πολύ δύσκολες περίοδοι. Την υψηλή τιμή της αμόλυβδης που παραμένει στην περιοχή των 2,4 ευρώ το λίτρο, οι καταναλωτές την επιβαρύνονται ήδη.
Επίσης, με βάση τα σημερινά δεδομένα, ένα λίτρο πετρελαίου θέρμανσης θα κόστιζε περίπου 1,8-1,9 ευρώ το λίτρο, ενώ η τιμή του φυσικού αερίου έχει σκαρφαλώσει στα 145 ευρώ η μεγαβατώρα και του ηλεκτρικού ρεύματος πάνω από τα 300 ευρώ η μεγαβατώρα.
Με αυτά τα δεδομένα, η ενέργεια θα παραμείνει ο μεγάλος εφιάλτης μέχρι το τέλος του χρόνου και όλα θα εξαρτηθούν από τις κινήσεις που θα κάνει η Ρωσία στο μέτωπο της τροφοδοσίας του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.
Όσα ισχύουν με τη... δεύτερη δόση του Fuel Pass
Τις τελευταίες ημέρες του Ιουλίου αναμένεται να ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα του Fuel Pass 2 για το νέο επίδομα βενζίνης που θα φθάσει τα 100 ευρώ συνολικά για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο.
Λίγες ημέρες απομένουν ακόμη για την υποβολή αιτήσεων για το Power Pass, με τη συμμετοχή να είναι αρκετά υψηλή.
Δυνητικά οι δικαιούχοι φτάνουν τους 3,1 εκατ. ιδιοκτήτες ΙΧ αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, οι οποίοι μπορούν θα λάβουν την επιδότηση fuel pass που φτάνει έως και τα 100 ευρώ. Το άνοιγμα της πλατφόρμας εκτιμάται ότι θα γίνει στο τέλος του επόμενου μήνα, ενώ η καταβολή του fuel pass εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί στις αρχές Αυγούστου, με δυνατότητα για μπόνους 15 ευρώ στην κάρτα μας.
Οι επιλογές που θα έχουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων:
Να εκδώσουν την ηλεκτρονική κάρτα καυσίμων για να μπορούν να εξαργυρώσουν το ποσό που θα έχει πιστωθεί σε αυτή στα πρατήρια καυσίμων μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου. Όσοι επιλέξουν το smartphone για την έκδοση της ψηφιακής κάρτας θα έχουν πρόσθετη επιδότηση 15 ευρώ που σημαίνει ότι η οικονομική ενίσχυση ανάλογα με το είδος του οχήματος (αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα) και την περιοχή που βρίσκεται η κύρια κατοικία του δικαιούχου (ηπειρωτική περιοχή ή νησιά) κυμαίνεται από 60 έως 100 ευρώ.
Να εισπράξουν τα χρήματα με κατάθεση στον τραπεζικό λογαριασμό τους. Στην περίπτωση αυτή το ποσό της επιδότησης θα είναι μικρότερο και κυμαίνεται από 45 έως 80 ευρώ.
Για να λάβουν την οικονομική ενίσχυση οι δικαιούχοι θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια και προϋποθέσεις και να γνωρίζουν τα εξής:
1. Δικαιούχοι: Η επιδότηση για τη βενζίνη που καλύπτει τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο χορηγείται μόνο σε φυσικά πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένων και ελευθέρων επαγγελματιών που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας και έχουν στη κατοχή τους αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα.
2. Εισοδηματικό κριτήριο: Το ατομικό εισόδημα με βάση τη φετινή φορολογική δήλωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 30.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 3.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού (σύζυγος/μέλος συμφώνου συμβίωσης και εξαρτώμενα τέκνα). Έτσι για το ζευγάρι φθάνει τα 33.000 ευρώ, για ζευγάρι με ένα παιδί τα 36.000 ευρώ, για ζευγάρι με δύο παιδία τα 39.000 ευρώ, για ζευγάρι με τρία παιδιά τα 43.000 ευρώ και για ζευγάρι με 4 παιδιά τα 45.000 ευρώ. Με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια οι δυνητικοί δικαιούχοι είναι 3,1 εκατομμύρια από τα 3,5 εκατομμύρια ιδιοκτητών οχημάτων.
3. Η πλατφόρμα: Το φυσικό πρόσωπο θα πρέπει να δηλώσει στη σχετική πλατφόρμα στο gov.gr που θα ανοίξει στο τέλος Ιουλίου το όχημα για το οποίο λαμβάνει την ενίσχυση και επί του οποίου πρέπει να έχει κάποιο ποσοστό συνιδιοκτησίας ή συμβόλαιο μακροχρόνιας μίσθωσης. Κάθε όχημα μπορεί να δηλωθεί από μόνο ένα φυσικό πρόσωπο και κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώνει μόνο ένα όχημα. Απαραίτητη προϋπόθεση το όχημα να είναι σε κυκλοφορία, να είναι ασφαλισμένο και να μην οφείλονται τέλη κυκλοφορίας.
4. Τα ποσά της επιδότησης. Για όσους επιλέξουν τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας το ποσό της ενίσχυσης προσαυξάνεται κατά 15 ευρώ, έναντι 5 ευρώ που ίσχυε με το προηγούμενο καθεστώς. Έτσι τα συνολικά ποσά της επιδότησης για το επόμενο τρίμηνο διαμορφώνονται ανάλογα με την περιοχή της κύριας κατοικίας και το είδος του οχήματος ως εξής:
* 80 ευρώ για κάτοχο αυτοκινήτου με κύρια κατοικία σε ηπειρωτική περιοχή με τη χρήση ψηφιακή κάρτας και 65 ευρώ χωρίς κάρτα, με πίστωση του ποσού στον τραπεζικό λογαριασμό, έναντι 40 που ίσχυε στην προηγούμενη επιδότηση χωρίς κάρτα και 45 ευρώ που ίσχυε με κάρτα.
* 100 ευρώ για κάτοχο αυτοκινήτου με κύρια κατοικία σε νησιωτική χώρα με τη χρήση κάρτας και 85 ευρώ σε τραπεζικό λογαριασμό, έναντι 50 ευρώ που ίσχυε στην προηγούμενη επιδότηση χωρίς κάρτα και 55 ευρώ με κάρτα.
* 60 ευρώ για κάτοχο μοτοσικλέτας και κύρια κατοικία σε ηπειρωτική περιοχή με τη χρήση κάρτας και 45 ευρώ στον τραπεζικό λογαριασμό, έναντι 30 ευρώ πριν χωρίς κάρτα και 35 ευρώ με κάρτα
* 70 ευρώ για κάτοχο μοτοσικλέτας με κύρια κατοικία στα νησιά με κάρτα και 55 ευρώ στον τραπεζικό λογαριασμό, έναντι 35 ευρώ πριν χωρίς κάρτα και 40 ευρώ με κάρτα
Οι ιδιοκτήτες ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων θα λάβουν διπλή επιδότηση, αφού εκτός από το fuel pass θα συνεχίσουν για το επόμενο 3μηνο να λαμβάνουν και επιδότηση 15 λεπτών στην αντλία.
Πηγή